Kino Światowid Promyk Pracownia digitalizacji eswiatowid rezerwacja Czy to jest Kochanie Baltic Cup Międzynarodowe Spotkania Artystyczne

menu

Galeria

13 edycja Międzynarodowych Spotkań Artystycznych dzień 3 [zdjęcia- Arek Podhorodecki]

Kalendarz imprez

Wirtualny
spacer

Wirtualna Wycieczka

Newsletter

Widok z
naszego
okna

Widok z naszej kamery

FAST FOOD NATION

2006-12-28,

Kategoria : Filmy

Do 4 stycznia w „Światowidzie" zobaczyć możecie adaptację bestsellerowej książki Erika Schlossera, która po publikacji w 2001 roku trafiła na listę New York Timesa i wznieciła dyskusję nad prawidłami rządzącymi produkcją i reklamą „szybkiej żywności" - FAST FOOD NATION.


    Don Henederson, dyrektor działu promocji sieci restauracji Mickey, znanej z serwowania klientom „Olbrzyma" („The Big One"), ma nie lada problem. Mięso, z którego powstaje największy przysmak Amerykanów, okazuje się zatrute. Don nie ma wyboru - musi udać się w podróż do samego serca Ameryki, by poznać ciemną stronę fast foodu. Z dala od przytulnego biura w Kalifornii czekają na niego rzeźnie, w których za psie pieniądze zatrudniani są nielegalni imigranci. Klienci nawet nie zdają sobie sprawy z tego, że padają ofiarą przemysłu, którego apetyt na świeże mięso jest wiecznie niezaspokojony.
     Gdy w 1979 roku Jeremy Thomas rozpoczął pracę nad dokumentem „The Great Rock'n' Roll Swindle" ze słynnym producentem i muzykiem Malcolmem McLarenem, nie podejrzewał nawet, że po blisko 30 latach ich znajomość zaowocuje powstaniem adaptacji bestsellera Erika Schlossera „Fast Food Nation". W odróżnieniu od pozostałych producentów, biorących pod uwagę jego ekranizację, MacLaren, Thomas i sam Schlosser nie chcieli nakręcić filmu dokumentalnego. Autor pierwowzoru książkowego tłumaczy: „Otrzymałem szereg takich propozycji, ale jakoś nie miałem zaufania do studia albo stacji telewizyjnej, które chciały mnie przekonać do dokumentu. Ciężar tego materiału jest tak wielki, że za każdym razem miałem wrażenie, że rozmieniam go na drobne".
     Twórcy zgodnie podkreślają, że ich film nie miał zmuszać widzów do przełknięcia nachalnego przesłania. „Zadaniem fabuły nie jest pouczać widza, mamy jedynie opowiedzieć ciekawą historię", tłumaczy Linklater. Producent Jeremy Thomas wtóruje mu, podkreślając, że „'Fast Food Nation' nie ma być żadną lekcją. Chcemy zapewnić widzom rozrywkę, tak aby wynieśli z filmu to samo, co z książki: miło wiedzieć, skąd bierze się to, co jemy."

 

Autor: Emilia Robak

Drukuj
PARTNERZY MEDIALNI
Truso tvPortelDziennik ElbląskiMłody ElblągInfo ElblągEskaTVP olsztyn
INSTYTUCJE KULTURY SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO

CEIKCentrum polsko-francuskieMuzeum Budownictwa Ludowego w OlsztynkuMuzeum Kultury Ludowej w WęgorzewieMuzeum we FromborkuMuzeum Warmii i Mazur w OlsztynieMuzeum Bitwy pod GrunwaldemTeatr im. Aleksandra Sewruka w ElbląguTeatr i. Stefana Jaracza w OlsztynieFilharmoniaWojewódzka Biblioteka Publiczna